Verzoek kredietinformatie helpt financiële plooien gladstrijken
Als je te maken hebt met relaties die volharden in het niet betalen van facturen, is dat ook voor jouw bedrijf problematisch. Want ten eerste kun je het geld dat betaald had moeten worden niet gebruiken voor de bedrijfsvoering. Natuurlijk moet je dan een formele incassoprocedure starten, maar het kan geen kwaad om tegelijkertijd te proberen met de betreffende relatie in gesprek te gaan. Doe dan eerst een verzoek kredietinformatie. Je weet dan alvast wat de financiële positie is van de wanbetaler. Door het gesprek aan te gaan lukt het vaak om samen tot een oplossing te komen. Bovendien help je degene die een betalingsachterstand heeft, want die wordt op deze manier niet geconfronteerd met hoge incassokosten.
Persoonlijke aanpak bij incasso
Er zijn maar weinig bedrijven die zelf na een verzoek kredietinformatie met de wanbetalers om de tafel gaan. Dat is ook niet verstandig, want meestal is er sprake van irritaties over de wanbetalingen. Er gaan verwijten over en weer waarom men niet eerlijk is geweest over de financiële positie. Het is beter om zo’n persoonlijke aanpak te laten uitvoeren door een onafhankelijke partij, zoals CBMK uit Eindhoven. Het idee achter die aanpak is om tot een duurzame oplossing te komen, waarbij het zelfs mogelijk is de ooit zo goede relatie tussen de wanbetaler en de eiser te behouden. Een voorwaarde voor het slagen van zo’n aanpak is dat het resultaat van een verzoek kredietinformatie voldoende mogelijkheden biedt. In de praktijk blijkt dat deze persoonlijke aanpak in 80 procent van de gevallen slaagt.